Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kognitivní deficity u dětí se zrakovým postižením a možnosti jejich včasné diagnostiky
Štrofová, Helena ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Lopúchová, Jana (oponent)
Disertační práce s názvem Kognitivní deficity u dětí se zrakovým postižením a možnosti jejich včasné diagnostiky reaguje na potřebu nástroje pro včasnou detekci zrakového postižení na úrovni především zrakového aparátu u dětí s kognitivními deficity pro speciální pedagogy. Cílem práce je navrhnout a ověřit spolehlivost a použitelnost nástroje k včasné detekci zrakových vad na úrovni zrakového aparátu, jež by mohli používat speciální pedagogové. Na jejich základě pak odhalit děti s indikací ke kompletnímu očnímu a ortoptickému vyšetření. Dílčími cíli je zjištění koincidence zrakové vady s kognitivním deficitem, srovnání spolehlivosti jednotlivých stereotestů a zhodnocení praktického využití nástroje pro speciální pedagogy. Teoretickými východisky jsou současné poznatky o problematice kognitivních procesů a jejich deficitů, zrakovém analyzátoru a jeho vadách na všech úrovních, s důrazem na vady na úrovni zrakového aparátu a vztah kognitivních deficitů k zrakovému postižení v dětském věku. Výzkumná část je založena na vytvořeném nástroji k odhalení vad na úrovni zrakového aparátu pro speciální pedagogy a zjištění jeho spolehlivosti metodou kvantitativní a použitelnosti metodou kvalitativní. Jádrem výzkumného projektu je tedy smíšený design. Výběrový soubor je dvoustupňový. Bylo vyšetřeno 150 dětí a...
Intervenční přístupy k žákům se specifickými poruchami učení na základní škole
Šuláková, Lena ; Kotvová, Miroslava (vedoucí práce) ; Bartoňová, Miroslava (oponent)
Diplomová práce se zabývá vymezením intervence poskytované žákům se specifickými poruchami učení na základní škole. Teoretická část práce se zabývá nejčastěji se vyskytovanými specifickými poruchami učení, charakteristikou mladšího školního věku a intervenčními přístupy na základních školách pro žáky se specifickými poruchami učení. Poslední kapitola práce představuje zároveň část výzkumnou, zaměřenou na získávání informací, týkajících se intervence poskytované žákům se specifickými potřebami učení, jejich pokroků v rámci vzdělávacího procesu a sdílení informací mezi pedagogy na vybrané základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA Dysgrafie, dyskalkulie, dyslexie, dysortografie, intervence, speciální pedagog, speciální vzdělávací potřeby, specifické poruchy učení
Úloha speciálního pedagoga v systému zacházení s vězni
Sechterová, Lenka ; Bajcura, Lubomír (vedoucí práce) ; Šotolová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá úlohou speciálního pedagoga v systému zacházení s vězni. Zkoumá práci speciálního pedagoga na oddělení výkonu vazby a oddělení výkonu trestu odnětí svobody. Dále popisuje všechny aktivity a programy, které jsou pro obviněné a odsouzené právě speciálními pedagogy připravovány. V praktické části je popsána práce speciálního pedagoga ve Vazební věznici Praha-Pankrác. Průzkum byl proveden na základě pozorování, kazuistik a rozhovorů.
Kreativita učitelů v edukačním procesu na základní škole speciální
Babincová, Nela ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Diplomová práce "Kreativita učitelů v edukačním procesu na základní škole speciální" se zabývá tvořivostí v současném speciálním školství. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První tři kapitoly shrnují poznatky o kreativitě získané na základě prostudování odborné literatury. První kapitola shrnuje všeobecná fakta o tvořivosti jako takové. Vymezuje tento pojem, porovnává definice různých autorů. Ve druhé kapitole nahlíží na kreativitu z pohledu současného speciálního pedagoga, uvádí kreativní metody, které ve výuce může používat. Druhá kapitola se také zabývá tím, jaké překážky mohou vzniknout na cestě k rozvoji kreativity. Ve třetí kapitole se práce zabývá významem kreativního učitele pro základní školy speciální. Představuje pojem základní škola speciální a zabývá se tím, jak může speciální pedagog svou tvořivost rozvíjet a jaké kreativní metody může používat ve výuce. Čtvrtá kapitola je zaměřena na využití kreativních přístupů v praxi. Věnuje se rozboru Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální. Detailně se věnuje části Umění a kultura. Čtvrtá kapitola také popisuje průběh výtvarného kroužku při základní škole speciální. V závěru shrnuje výsledky dotazníkového šetření o znalostech speciálních pedagogů o kreativních metodách ve výuce v současném speciálním školství. KLÍČOVÁ...
Možnosti identifikace ohrožení dítěte v mateřské škole
Bělohradská, Tereza ; Felcmanová, Lenka (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi včasné identifikace ohrožení dítěte v mateřské škole, definováním a vysvětlením pojmů primární prevence, ohrožené dítě, sociální vyloučení. Dále se práce zabývá ohrožením dítěte z důvodu sociálního vyloučení a v samém závěru navrhuje, jak tuto problematiku řešit. Hlavním výzkumným cílem práce je ověření funkčnosti vytvořeného detekčního nástroje určeného pedagogům mateřských škol. Vytvořený detekční nástroj poskytuje pedagogům mateřských škol pomoc při hodnocení dítěte a jeho situace tak, aby byly případné problémy včas odhaleny. Jsou zde popsány oblasti, kterými se detekční nástroj zabývá a jakým způsobem se vyvíjel. Dále navrhuje možné postupy řešení problémů na základě spolupráce pedagoga mateřské školy se speciálním pedagogem. S ohledem na problematiku sociální exkluze a včasnou identifikaci ohrožení dítěte jsou v diplomové práci popsané příklady dobré praxe prevence ohrožení dítěte ze zahraničí a diskuze nad možnostmi jejich implementace do našeho systému. Výzkumná část diplomové práce založená na kvalitativních i kvantitativních metodách, především rozhovorech a dotazníkových šetřeních, a klade si za cíl ověření funkčnosti vytvořeného detekčního nástroje prostřednictvím porovnání získaných dat s již existujícími daty. Výstupem práce je vytvořený detekční...
Inkluze v systému předškolního vzdělávání
Vlachová, Jana ; Hájková, Vanda (oponent)
Rigorózní práce se zabývá inkluzivním vzděláváním v mateřských školách v České republice. Vychází ze studia odborné literatury, legislativních změn ve školství a dlouholeté praxe její autorky, speciální pedagožky mateřské školy. Práce je rozdělena do tří částí. První, teoretická část definuje základní pojmy a východiska inkluze i její hlavní aktéry z hlediska pozitivních i negativních dopadů, které na ně inkluzivní vzdělávání může mít. Přináší rovněž stručný pohled na systém inkluzivního předškolního vzdělávání ve Velké Británii, Švédsku, Norsku a Finsku. Druhá část obsahuje přehled systému inkluzivního předškolního vzdělávání v rámci současného českého školství a přináší rovněž poznatky a zkušenosti z praxe. Zahrnuty jsou i autorčiny osobní zkušenosti z návštěv mateřských škol ve Švédsku, Finsku a Moldávii. Třetí část rigorózní práce obsahuje výsledky kvantitativního výzkumu, zaměřeného na zjišťování postojů odborníků a laické veřejnosti k inkluzi v běžných mateřských školách. Zkoumá názory pedagogů a rodičů na podmínky mateřských škol ve fázi implementace inkluzivního vzdělávání. Poskytuje pohled rodičů a pedagogických pracovníků na připravenost účastníků inkluzivního vzdělávání v mateřských školách. Přináší zjištění, že proces inkluzivního vzdělávání, který vychází z práva dítěte na rovné...
Terapeutické a výchovné přístupy v ústavech pro výkon zabezpečovací detence
Gáč, Dušan ; Jůzl, Miloslav (oponent) ; Šotolová, Eva (oponent)
1 ABSTRAKT Zabezpečovací detence nemá v České republice dlouhou tradici, jedná se o relativně novou instituci, která v České republice existuje jako ochranné opatření teprve od roku 2009, kdy nabyl účinnosti zákon o výkonu zabezpečovací detence číslo 129/2008 Sb. Na zřízení institutu zabezpečovací detence se podílela dlouhodobě odborná veřejnost, psychologové, pedagogové, právníci, lékaři - psychiatři a další neboť umístění mimořádně nebezpečných pachatelů v psychiatrických nemocnicích nesplňovalo bezpečnostní kritéria a nebyl tak naplněn požadavek důmyslné ochrany společnosti v souladu s poskytnutím řádné odborné péče a zacházení. Proto po deseti letech existence a fungování Ústavu zabezpečovací detence v Brně autor rigorózní práce pod názvem Terapeutické a výchovné přístupy v zabezpečovací detenci bilancuje pozitiva i negativa v zacházení s chovanci a naznačuje směr i přibližnou prognózu jejich dalšího vývoje. Hlavním smyslem rigorózní práce je poskytnout ucelený přehled o poslání, cílech, úkolech a metodách práce (programy zacházení) s chovanci v zabezpečovací detenci, konkrétně v Ústavu zabezpečovací detence v Brně. Práce je tvořena šesti kapitolami; v prvních pěti jsou shrnuta epistemologická východiska a vývoj péče o slabomyslné, dále seznámení s podstatou zabezpečovací detence a její implementace do...
Význam vzdělávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody s přihlédnutím k pachatelům závažných trestných činů v České republice
Kondrková, Lenka ; Jaluška, Aleš (vedoucí práce) ; Nová, Monika (oponent)
Tato diplomová práce "Význam vzdělávání osob ve výkonu trestu odnětí svobody s přihlédnutím k pachatelům závažných trestných činů v České republice" se zabývá vzděláváním pachatelů závažných trestných činů. Cílem práce je zjistit, zda se dlouhodobě odsouzeným ve výkonu trestu odnětí svobody může skrze vzdělávání, do něhož patří nejen odborné a základní vzdělání, ale i "Program zacházení" a působení pedagogických pracovníků, změnit pohled na smysl výkonu trestu odnětí svobody. Pedagogickými pracovníky myslím ty, kteří jsou zaměstnáni jako speciální pedagogové, pedagogové volného času a vychovatelé. Teoretická část pojednává o funkcích výkonu trestu odnětí svobody, dále o "programu Zacházení s odsouzenými", vzdělávání odsouzených, propojení sociální práce ve věznici se vzděláváním odsouzených a řeč je i o logoterapeutickém přístupu Viktora Emila Frankla. Poslední část práce se zabývá rozborem jedenácti rozhovorů, které vyplňovali pachatelé závažných trestných činů, a kteří jsou v současné době již na svobodě. Tato část odpovídá na zvolený cíl práce.
Kreativita učitelů v edukačním procesu na základní škole speciální
Babincová, Nela ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Diplomová práce "Kreativita učitelů v edukačním procesu na základní škole speciální" se zabývá tvořivostí v současném speciálním školství. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První tři kapitoly shrnují poznatky o kreativitě získané na základě prostudování odborné literatury. První kapitola shrnuje všeobecná fakta o tvořivosti jako takové. Vymezuje tento pojem, porovnává definice různých autorů. Ve druhé kapitole nahlíží na kreativitu z pohledu současného speciálního pedagoga, uvádí kreativní metody, které ve výuce může používat. Druhá kapitola se také zabývá tím, jaké překážky mohou vzniknout na cestě k rozvoji kreativity. Ve třetí kapitole se práce zabývá významem kreativního učitele pro základní školy speciální. Představuje pojem základní škola speciální a zabývá se tím, jak může speciální pedagog svou tvořivost rozvíjet a jaké kreativní metody může používat ve výuce. Čtvrtá kapitola je zaměřena na využití kreativních přístupů v praxi. Věnuje se rozboru Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální. Detailně se věnuje části Umění a kultura. Čtvrtá kapitola také popisuje průběh výtvarného kroužku při základní škole speciální. V závěru shrnuje výsledky dotazníkového šetření o znalostech speciálních pedagogů o kreativních metodách ve výuce v současném speciálním školství. KLÍČOVÁ...
Úloha speciálního pedagoga v systému zacházení s vězni
Sechterová, Lenka ; Bajcura, Lubomír (vedoucí práce) ; Šotolová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá úlohou speciálního pedagoga v systému zacházení s vězni. Zkoumá práci speciálního pedagoga na oddělení výkonu vazby a oddělení výkonu trestu odnětí svobody. Dále popisuje všechny aktivity a programy, které jsou pro obviněné a odsouzené právě speciálními pedagogy připravovány. V praktické části je popsána práce speciálního pedagoga ve Vazební věznici Praha-Pankrác. Průzkum byl proveden na základě pozorování, kazuistik a rozhovorů.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.